JALAN2..

Friday 28 December 2012

EXAM MOOD!!

Assalamualaikum,, ahlanwasalan...
Hari ini aku tak nak lah menulis panjang2 dan sempena exam yang bakal tiba ni aku nak share sikit pasal

TIPS TIPS BELAJAR : 

1. Belajar ikut mood, kalau rasa tak de mood nak belajar better lah korang tak payah belajar sebab conferm-confermnye tak masuk dalam otak apa yang korang belajar tu.
2. Buat soalan past year, dengan cara tersebut korang akan tahu macam mana bentuk soalan dan masa tu lah baru korang tahu sejauh mana korang faham satu2 subjek tu.
3. Buat lah nota awal-awal jangan dah dekat nak exam baru nak buat hoho walaupun aku selalu buat. Lagi satu better korang buat dalam bentuk 'mind map', tapi terpulang lah ada yang jenis tak minat buat mind map. Cara lain yang korang boleh buat ialah korang potong kertas kecik2 dan jadikan bentuk buku yang senang korang nak bawa kemudian tulis lah nota korang dalam tu. :)
4. Jangan ikut orang kalau nak study coz lain orang lain citarasanya, ada orang boleh study malam tapi ada jugak yang jenis lebih suka study pada sebelah pagi jadi terpulanglah pada korang. Macam aku, aku lebih prefer study waktu malam sampai awal pagi. 
5. Study group ke sorang sorang ke depends lah kat korang. Tapi biasanya study group lagi sesuai untuk subjek pengiraan. Kalau subjek lebih kepada hafal better lah korang study sendiri, coz takut nanti bukannya subjek tu yang korang ingat tapi pasal gosip pulak, heh nak nak perempuan kan???
5. Akhir sekali, banyakkan lah solat hajat. Yang paling penting solat wajib tu janganlah tinggal(peringatan untuk diri sendiri jugak). Lagipun takde maknanya kan kalau kita setakat kejar dunia semata-mata kerana yang betulnya dunia hanyalah tempat persinggahan dan yang pasti itu adalah mati.


dan aku selalu berpegang pada duit. Apa? Mata duitan?? Eh, disebalik perkataan duit tu tersimpan seribu makna taw,, nak tahu???
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
d-doa
u-usaha
i-ikhtiar
t-tawakal


p/s : LOOK AT YOURSELF AND TELL LIKE THIS,, I CAN DO IT!!!

No comments:

Post a Comment